Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


CASPAR DAVID FRIEDRICH (1774-1840) német festő, grafikus Paradox festő. Munkáiban a nyugalom, sőt a derű folyamatos keresését figyelhetjük meg. Caspar David Friedrich tájképei hangsúlyosan viselik magukon a romantika jegyeit.
 
 
CASPAR DAVID FRIEDRICH
 (1774-1840)

német festő, grafikus

Friedrich a szabad művészek első generációjához tartozott, akik már nem nagyúri támogatóik kegyéből, hanem műveik eladásából éltek meg.
Friedrich művészi világára nagy hatást gyakoroltak politikai nézetei. A német hazafiság akkoriban nagy fellendülésen ment keresztül, a napóleoni háborúk nyomán a német egység gondolata egyre erősebb gyökeret vert a társadalomban. Festményeinek alakjai pl. nemzeti viseletet hordanak, ami akkoriban a francia elnyomással szembeni ellenállás jelképe volt.

ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL:


Greifswaldi kikötő


Az élet lépcsőfokai


A magányos fa


kereszt a hegyen (Tetschener oltár)



jeges-tenger - az espoir elsüllyedése
Természetábrázolása részleteiben valósághű volt, azonban kompozíciójának egésze már sokkal többet mondott, mint a részletek összessége.
Szimbolikájában a gyakran alkalmazott lila szín a melankólia jele, különösen a képek alját jellemző sötét árnyalatokkal együtt. Sok képén megjelennek az életút állomásai, a születésre és az elmúlásra utaló szimbólumok.


temető bejárata


kolostorrom az erdőben

A lucfenyő az öröklétet, hó az elmúlást, a halált idézi meg.

Képeinek kompozíciója során ezek és más jelképek rendkívül fontos szerepet kapnak, a tájképek is szinte egy-egy történetet mondanak el szimbolikájuk révén.


Behavazott kunyhó

Felesége és a hozzá közelállók minden igyekezete ellenére állapota folyamatosan romlik. 1840. március 18-án Zsukowszkij ezt írja naplójában: "Voltam Friedrichnél. Szomorú romhalmaz. Sír, mint egy gyermek." Caspar David Friedrich 1840. május 7-én halt meg Drezdában

Életében sikeres festő volt, de betegsége után, halálára csaknem elfelejtették. A századfordulón fedezte fel őt újra Andreas Aubert norvég művészettörténész és a szimbolisták. Max Ernst és más szürrealisták a saját előfutárukat találták meg benne.


erdő késő ősszel

Mára nemzetközileg igen elismert a munkássága. 1972-ben Londonban és 1974-ben Hamburgban jelentős nemzetközi kiállításokon mutatták be festészetét.

Magyarországon a 90-es évek végén Geszti Péter az egyik nagy biztosító reklámkampányához használta fel műveit, amivel - reklámok esetében ritka módon - közönségsikert is aratott.








 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.