Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egger-Lienz (1868-1926) osztrák festő.......
Egger-Lienz művészete fájdalmas művészet. Eleitől fogva a szenvedő embert szerette ábrázolni: a szenvedélye hevében halálra szánt, a kemény munkában elállatiasodott, a sors fojtogató markában elfásult embert.
Albin Egger-Lienz (a Linz-név tiroli szülővárosának neve,) ki ötvennyolc éves korában úgy dőlt ki, ahogyan a megszakadó gyökerű tölgyóriások, a tizenkilenc-huszadik századnak egyik leghatalmasabb monumentális tehetsége volt.



A tenger


Naplemente.......



Férfiak  nevek nélkül..........



A vak...........



Leichenfeld II (1918)



Toter Soldat (1918)



Finale (1918)..............

Alig van festménye a világ művészetének, mely "Finale" című képének megrázó erejéhez fogható volna. Egymásra dobált és mégis bizonyos ritmikus rendben elhelyezkedő emberi tetemek, a halálgörcs végső mozdulatában megmeredt tagok, szétnyílt szájak. Valójában inkább képrészlet, mint egybezáródó kép. De a rettenetes emberi sorsnak elfelejthetetlen példázata. Borzalmasan nagyszerű alkotása az emberi kifejező művészetnek

. Pesszimista világfelfogása új erőre kapott a háború esztendeiben. Egész sorozatnyi képen örökítette meg az egyetemes emberszenvedés rémségeit. Szimbólum nélkül is szimbolikus hatásúak ezek a művei.


A magvetö.......



Kaszálók..........



Szent éj.......

........és végül:


Az erdöben.............

Eltűntével korunk utolsó nagy monumentális művészét vesztette el. Még nem mindenki jutott ennek tudatára, mert ezt a hatalmas erejű művészt aránylag kevéssé ismerte a világ. Valamikor büszke lesz rá.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.