Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gulácsy Lajos (1882, Budapest - 1932, Budapest) Művészetére hatott az angol preraffaeliták stílusa, rokona a századvégi szimbolistáknak, de sajátos álomvilágának megjelenítésében már a szürrealizmus előfutárának minősíthető. Finom koloritja és érzékeny rajza a rokokó finomságát idézi. 1
 
 
Gulácsy Lajos

Gulácsy Lajos Kálmán (Budapest, 1882. október 12. – Budapest, 1932. február 21.) magyar festőművész.Művészete a preraffaelitizmus magyar változata, hatott rá a szimbolikus szecesszió és az expresszionizmus, késői víziói már néhol a szürrealistákhoz közelítették életművét.

Önarckép.
Lényegében autodidakta volt. Már 1899-ben bemutatták A szegénység laka című képét a Műcsarnokban.

Főbb művei:

Mária eljegyzése.

1908-ban készült ez a képe Comóban. Kevés számú bibliai tárgyú alkotásainak egyike ez,  Központi alakja most is a nő, a szűzies tisztaság szimbóluma távol, elérhetetlenül.


Az ópiumszivó álma....
Feltűnőek rokokós motívumai. A rizsporozott hajú, túlvilági alakok keveredése növényi, állati és emberi formákkal az irrealitás világába, álomvilágba, víz alatti meseországba visznek. A kolorit visszafogott, fátyolszerű pasztellje rájátszik a formák keltette hangulatra.

Paolo és Francesca...
A kora reneszánsz Itália iránti rokonszenv mutatkozik meg Gulácsy eme 1903-as képén.

A rózsalovag....
tegségének kezdetén átalakította néhány művét, többek között a Rococo Concerto címűt. Három részre szabdalta a képet, melynek két szélső darabja maradt meg: A rózsalovag és Az ópiumszívó álma. A két kép hangulatán látszik a közös eredet, ám a feltűnő A rózsalovag statikussága párjához képest.

 Többször visszatért Olaszországba. Számos képén festette meg az olasz városok középkori, reneszánsz hangulatát. Művészetére nagy hatással voltak az itáliai kisvárosok és művészek . Korai művein a szimbolikus szecesszió, míg késői alkotásain az expresszionizmus hatása látszik, az 1910-es évek közepétől jelentkező vízióinak megfestése a szürrealizmus előfutárává avatják (A halál sziklája c. olajfestménye, Az ópiumszívó álma).

Szerelmesek holdfénynél
 1908 körül

golgota
 1912
"Ha lelkem ösvényén visszatérek tanulmányutam azon idejére, mit Olaszországban töltöttem, a legkedvesebb emlékek és képek tünedeznek fel előttem, mint egy kellemes álom fátyolszövete, úgy vonulnak el lelki szemeim előtt. A kedves és feledhetetlen benyomások rajként vonulnak el előttem. A legintimebb emlékeket jegyezgetem le mint örök és változatlan gyönyörét egy vágyaktól telt léleknek. Imádságaim ezek."

Falu vége ősszel
-

Ruhaszárítás olaszföldön
-
Míg festő kortársainak túlnyomó többségét a modern művészet forrongó központja, Párizs vonzotta, addig őt, múltba révedő személyiségét - a képünkön is felidézett - Itália hangulata igézte meg. Halál szekéren

"Mindig színesebbnek láttam és értékesebbnek kedvenceimet a valóságnál. Elkényeztetett a művészi látás...  Egyik szememmel a hazug, édes álomképek káprázatába bámulok, a másik szemem mindig a valóságot figyeli. Így tudom értékelni a hazugságok erejét és nagyságát. A valóság sokszor fakó és hazug. A művészet hazugsága, szín gazdag, tartalom dús... Az érdek nélküli hazugság szent. De kell hozzá az észrevétel lehetősége..."

"A művészetet tanítani vagy tanulni nem lehet. Ez nem pálya - ez élet."



 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.