Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


RIPPL-RÓNAI József (1861, Kaposvár - 1927, Kaposvár)
A modern magyar festőművészet egyik vezéralakja. A francia posztimpresszionisták, az ún. Nabis-csoport tagja, a posztimpresszionista és szecessziós törekvések legjobb magyar képviselője. Művészetét gazdag színvilág, bátran stilizáló vonaljáték, dekorativitás jellemzi.

Rippl Rónai József Vörössapkás önarckép

A posztimpresszionista és szecessziós törekvések legjobb magyarországi képviselőjeként tartják számon. Festészetére gazdag színvilág, stilizáló vonalak és dekorativitás jellemző.


Nő fehérpettyes ruhában 1889
Olaj, vászon, 187 x 75 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest



Ülő gyermek kosárral 1890
Olaj, vászon, 56,5 x 62,1 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest



Kalitkás nő 1892
Olaj, vászon, 186 x 130,5 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest



Aktok (Modellek) 1910
Olaj, lemezpapír, 67 x 97,5 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest



Festő modellekkel 1910
Olaj, karton, 70 x 100 cm
Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár

Ez a festmény a formák brilliáns játékát mutatja a női testek kifinomult szépségén keresztül. A női akt Rippl-Rónai korábbi képein is felbukkant, de most a fekete periódus rejtélyes melankóliáját felváltja a színek mesteri kezelése. Habár Rippl-Rónai érdeklődése a női akt után meglehetősen absztrakt volt, mégis van valami frivol és kihívó jelleg, ami ezt a művet az Art Nouveau világához köti.



Mezei munka 1910 körül
Olaj, dekli, 51,5 x 40 cm
Deák gyűjtemény, Városi Képtár, Székesfehérvár

A tízes években készülhetett a friss, színes festékpacákból összeálló, de inkább vázlat jellegű Mezei munka. A képen a táj dekoratív zöld szőnyegéből szinte a horizontnál kivillannak a falu fehér falú piros tetős házai. Rájuk rímelnek a határban serénykedő parasztok ugyancsak piros és fehér ruhái s a szekér elé fogott ló fehér foltja.
 
 


Enteriőr 1912
Pasztell, papír, 36,5 x 48 cm
Deák gyűjtemény, Városi Képtár, Székesfehérvár

Az Enteriőr című képe abban az időben készült, amikor 1901-ben visszatért Párizsból, letelepedett Kaposváron, ahol könnyed ecsetkezeléssel sorra festi a kicsit álmos, barátságos polgári otthonokat bemutató enteriőrjeit (Karácsony 1903, Amikor az ember visszaemlékezéseiből él, 1904, Kaposvári kis enteriőr). Ezek a zömmel biedermeier bútorokkal berendezett szobabelsők nemcsak meghittségükkel, hanem a festő által használt sajátosan üde színvilágukkal bájolják el ma is a nézőt.
 
 


Didergő lány kék gyűrűvel .....



FRONTRA INDULÓ FRANCIA KATONÁK: RIPPL-RÓNAI JÓZSEF RAJZA



SZOBÁM A CHARTREUSI FOGOLYTÁBORBAN: RIPPL-RÓNAI JÓZSEF RAJZA

Az első világháború kitörésekor Franciaországban tartózkodott, s mert az ellenséges országok egyikének állampolgára volt, hét hónapra internálták. Szabadulása után háborús képeiből kiállítást szervezett.





Rippl-Rónai József:
Utolsó önarckép. Az élet végességét
tudomásul vevő művész

1927 októberének elején került kiállításra ez a műve néhány más képének társaságában. Megrendülten álltunk meg előtte. Tudtuk, hogy az, akit a kép ábrázol, otthon ül kaposvári szobájában és csöndes kétségbeeséssel törődik bele abba, hogy dolgozni nem fog többé.
Éreztük, hogy ez az arckép Rippl-Rónai József búcsúzása az élettől. Az élettől, amelyet annyira szeretett, amelyet mérhetetlenül élvezni tudott és amelynek szépségéből olyant mutatott meg kortársainak, mint előtte és utána senki sem.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.