Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vaszary János Kaposvár, 1867 - 1939, Budapest

Az I. világháború alatt drámai hatású képeket festett a frontokról (például Katonák egy kárpáti faluban, 1915; Katonák a hóban, 1916), ezen művein érezhető legjobban a német expresszionisták hatása. Röviddel a háború után még uralkodott festészetében a drámai hangvétel (lásd Golgotha c. képét).
 
 


Vaszary János (Kaposvár, 1867. november 30. – Budapest 1939.[1] április 19.) magyar festőművész és grafikus.
A 19-20. század. fordulóján és a 20. század első harmadában a képzőművészet európai irányait behatóan ismerte, s alkalmazta festészetében, grafikáin, gobelin munkáin. Összességében leginkább a francia posztimpresszionizmust, art nouveau-t és a hűséges hazai nagybányai plein air stílust lelhetjük fel alkotásaiban.

Ismert háborus müvei....


Katonák egy kárpáti faluban..........
A szerb fontra 1914 novemberében ment a festő.


Katonák hóban........................
A képen a fagyhalállal és végső kimerüléssel küzdő embercsoport hóval és széllel viaskodva, hegynek fölfelé halad, egyik összeeső bajtársukat támogatva. A művész az életért való harc e komor ábrázolásában szinte teljesen lemond a színekről, csupán a fekete-fehér árnyalatait alkalmazza. Az íj alakban meghajló, átlósan komponált sötét csoportot elölről és hátulról a hó tömegének hasonló formájú fehér foltja veszi közre. A sötét rongyok közül kivillan, meggyötört arcok, a széles, indulatos ecsetkezelés, a felrázó, cselekvésre késztető hang a kor követelményeire érzékenyen reagáló festő expresszionista korszakát készíti elő.



Nagybereznai tábor, sütöde(1915)

Vaszary végigjárta a háború iskoláját. Sötét palettájából kiömlő színei, energikus, férfias vonalai hatalmas erővel szuggerálták a szemlélőre a háború döbbenetét. A háborús élmények lírai mozzanatait nem élezte ki munkáiban, eszközei tisztán festőiek voltak, de szubjektivitása mégis csorbítatlanul, szuverén fölényességgel uralkodott jelenségek megrögzítésében.



Vaszary János: Hegyek közt vonuló katonák (Az Uz völgye), 1917



Vaszary JánosBolgár katonák........



Vaszary János: Fronton



Sziklás táj........




és végül:

Vaszary János: Golgotha


Nem ragaszkodott a pozitívumokhoz, csupán munkája elején, mikor tapogatódzott és megnyilatkozásának lehetőségeit, kereteit kutatta. Mikor önmagára eszmélt és föléje kerekedett mindannak, amit szeme meglátott, egy-egy házsor, égő város, emberboly, omladék, számára hangszerré változott. Tragikus szimfóniájának alárendelt szószólóivá tette ezeket.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

-ll-

(ismeretlen, 2010.05.23 09:46)

Ez jó honnan találtad a képeket?