Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vaszilij Kandinszkij (1866, Moszkva – 1944, Neuilly-sur-Seine) Orosz festõ, a nonfiguratív mûvészet egyik legjelentõsebb képviselõje. 1896-tól Münchenben élt, és a szecesszió jegyében alkotott, majd az expresszionista Blauer Reiter csoport egyik alapítója lett.
 
 
Vaszilij Kandinszkij (1866, Moszkva – 1944, Neuilly-sur-Seine)

Orosz festõ, a nonfiguratív mûvészet egyik legjelentõsebb képviselõje. 1896-tól Münchenben élt, és a szecesszió jegyében alkotott, majd az expresszionista Blauer Reiter csoport egyik alapítója lett. 1910-ben megfestette elsõ absztrakt mûvét (Improvizációk). 1914-21 között Oroszországban megalapította az Orosz Akadémiát, majd 1922-ben a Bauhaus keretében a geometrikus konstruktivizmus kutatójává vált. 1933-ban a nácizmus elõl Franciaországba menekült. Ekkor a szürrealizmus felé fordult (X. kompozíció, 1939).

Ízelítõ mûveibõl:

. Improvizáció

Ez a híres akvarell Kandinszkij azon képtípusának felel meg, amelyet õ úgy határozott meg, hogy "a külsõ természeti környezetbõl nyert közvetlen benyomáson" alapszik. Itt felismerhetõk egy örvénylõ, eltûnõben lévõ táj utolsó maradványai.


Murnau - Pillantás a Staffelsee-re, Nyár, 1908

A vörös folt

Ennek az absztrakt kompozíciónak a tematikája már kizárólag képi elemeken, színeken és vonalakon, nem pedig a természeti környezeten alapul.


Murnau - Tájkép szivárvánnyal, Nyár, 1909

Körív csúcsokból

Ez az erõsen összefogott kompozíció úgy hat, mint egy absztrakt elemekbõl alkotott rendszer. A festõ struktúrált univerzumot alkotott körökbõl, háromszögekbõl, szakaszokból és négyszögekbõl


Lovak, 1909

Szarv-forma

Ebben az alkotói korszakában a keménységet meseszerû fantáziával ötvözi. A képen a ritmus olyan fontos, mint egy zenemûben


Kép fehér kerettel

"A művészet lényege egyáltalában nem a teremtés és alkotni-vágyás, az már csak neurotikus utóbetegsége, mellékzöngéje. Lényege egy bizonyos szemléletmód, belső, "kultikus" transz, a világnak egy elfogadni tudása, az a különös részeg állapot, melyben a világot minden betegség, halál és 'insolence of A3'-telítettsége ellenére igenelni vagyunk képesek. Ez a motiválhatatlan, irracionális elfogadás-élmény: úgy hiszem, ez a szépség, a művészet középpontja"

 

                                                                                             (Vaszilij Kandinszkij)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.